سفارش تبلیغ
صبا ویژن

»» حدیث


امام صادق(ع): خواب روزه دار عبادت، خاموشی او تسبیح، عمل وی پذیرفته شده و دعای او مستجاب است




نوشته شده در تاریخ دوشنبه 90 مرداد 10 توسط داود مهدی خانی

»» اعمال مشترک ماه مبارک رمضان

 




رمضان

 

اعمال مشترک این ماه چهار گونه است:

 

نخست: اعمالى است که در هر شب و روز این ماه به جا آورده مى شود:

 

  

 

*سید بن طاوس از حضرت امام جعفر صادق و امام موسى کاظم ـ علیهماالسلام ـ روایت کرده که فرمودند: پس از هر نماز در ماه رمضان دعای ذیل را بخوانید:

 

اَللّـهُمَّ ارْزُقْنی حَجَّ بَیْتِکَ الْحَرامِ فِی عامی هذا وَفی کُلِّ عامٍ ما اَبْقَیْتَنی فی یُسْرٍ مِنْکَ وَعافِیَةٍ، وَسَعَةِ رِزْقٍ، وَلا تُخْلِنی مِنْ تِلْکَ الْمواقِفِ الْکَریمَةِ، وَالْمَشاهِدِ الشَّریفَةِ، وَزِیارَةِ قَبْرِ نَبِیِّکَ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَآلِهِ، وَفی جَمیعِ حَوائِجِ الدُّنْیا وَالاَْخِرَةِ فَکُنْ لی، اَللّـهُمَّ اِنّی اَساَلُکَ فیـما تَقْضی وَتُقَدِّرُ مِنَ الاََمْرِ الَْمحْتُومِ فی لَیْلَةِ الْقَدْرِ، مِنَ الْقَضاءِ الَّذی لا یُرَدُّ وَلا یُبَدَّلُ، اَنْ تَکْتُبَنی مِنْ حُجّاجِ بَیْتِکَ الْحَرامِ، الْمَبْرُورِ حَجُّهُمْ، الْمَشْکُورِ سَعْیُهُمْ، الْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمْ، الْمُکَفَّرِ عَنْهُمْ سَیِّئاتُهُمْ، واجْعَلْ فیـما تَقْضی وَتُقَدِّرُ، اَنْ تُطیلَ عُمْری، وَتُوَسِّعَ عَلَیَّ رِزْقی، وَتُؤدِّی عَنّی اَمانَتی وَدَیْنی آمینَ رَبَّ الْعالَمین.

 

خدایا! در این سال و هر سال، تا زمانى که عمرم باقى است و در آسایش و گشایش روزى به سر مى برم، زیارت خانه ات ـ بیت الحرام ـ را نصیبم گردان. و مرا از درک موقف هاى گرامى و دیدن مکان هاى شریف و زیارت قبر پیغمبرت ـ که درودت بر او و آلش باد ـ محروم مکن.

 

و در برآوردن جمیع احتیاجات دنیا و آخرتم یارىام کن. اى خدا! از تو درخواست مى کنم هر آنچه از قضا و قَدَرت را که در شب قدر حتمى قرار دادى و دیگر برگشت و تغییرى نمى پذیرد، مرا از حجاج بیت الحرامت قرار دهى. حاجیانى که حجشان پسندیده، سعیشان پذیرفته، گناهانشان آمرزیده و اعمال بدشان بخشیده شده است. و عمر طولانى در راه بندگى ات و روزىام را فراوان قرار ده و امانت ها و قرضم را ادا فرما.

 

 

 

*هم چنین بعد از نمازها این دعا خوانده شود:

 

یا عَلِیُّ یا عَظیمُ، یا غَفُورُ یا رَحیمُ، اَنْتَ الرَّبُّ الْعَظیمُ الَّذی لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیءٌ وَهُوَ السَّمیعُ الْبَصیرُ، وَهذا شَهْرٌ عَظَّمْتَهُ وَکَرَّمْتَهْ، وَشَرَّفْتَهُ وَفَضَّلْتَهُ عَلَى الشُّهُورِ، وَهُوَ الشَّهْرُ الَّذی فَرَضْتَ صِیامَهُ عَلَیَّ، وَهُوَ شَهْرُ رَمَضانَ، الَّذی اَنْزَلْتَ فیهِ الْقُرْآنَ، هُدىً لِلنّاسِ وَبَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى وَالْفُرْقانَ، وَجَعَلْتَ فیهِ لَیْلَةَ الْقَدْرِ، وَجَعَلْتَها خَیْراً مِنْ اَلْفِ شَهْرٍ، فَیا ذَا الْمَنِّ وَلا یُمَنُّ عَلَیْکَ، مُنَّ عَلَیَّ بِفَکاکِ رَقَبَتی مِنَ النّارِ فیمَنْ تَمُنَّ عَلَیْهِ، وَاَدْخِلْنِی الْجَنَّةَ بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ .

 

اى خداى بلند مقام, اى بزرگوار, اى آمرزنده,اى مهربان! تویى خداى بزرگ که هیچ مانندى ندارد و به گفتار و کردار خلق شنوا و بینا است. و این ماهى که مقامش را بلند گردانیدى و بر دیگر ماه ها کرامت و شرافت بخشیدى, و روزه اش را بر من واجب گردانیدى, ماه رمضان است.

 

ماهى که در آن قرآن را براى راهنمایى مردم و نشان دادن راه هدایت و جدا نمودن حق از باطل فرو فرستادى و شب قدر را در این ماه مقرر داشتى و نیز آن شب را بر هزار ماه برترى دادى; پس اى خداى صاحب منت که هیچ کس بر تو منت ندارد, در میان آن همه بندگانت که منت گزارده اى بر من منت گزار و از آتش دوزخ نجات بخش و به بهشت همیشگى داخل گردان! به حق رحمت بى پایانت اى مهربان ترین مهربانان.

 

 

 

* شیخ کفعمى در مصباح و بلدالامین و شیخ شهید در مجموعه از حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) نقل کرده اند که آن حضرت فرمود: هر که این دعا را در ماه رمضان بعد از هر نماز واجبى بخواند، حق تعالى گناهان او را تا روز قیامت بیامرزد، و دعا این است:

 

اَللّـهُمَّ اَدْخِلْ عَلى اَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ اَللّـهُمَّ اَغْنِ کُلَّ فَقیرٍ، اَللّـهُمَّ اَشْبِعْ کُلَّ جائِعٍ، اَللّـهُمَّ اکْسُ کُلَّ عُرْیانٍ، اَللّـهُمَّ اقْضِ دَیْنَ کُلِّ مَدینٍ، اَللّـهُمَّ فَرِّجْ عَنْ کُلِّ مَکْرُوبٍ، اَللّـهُمَّ رُدَّ کُلَّ غَریبٍ، اَللّـهُمَّ فُکَّ کُلَّ اَسیرٍ، اَللّـهُمَّ اَصْلِحْ کُلَّ فاسِدٍ مِنْ اُمُورِ الْمُسْلِمینَ، اَللّـهُمَّ اشْفِ کُلَّ مَریضٍ، اللّهُمَّ سُدَّ فَقْرَنا بِغِناکَ، اَللّـهُمَّ غَیِّر سُوءَ حالِنا بِحُسْنِ حالِکَ، اَللّـهُمَّ اقْضِ عَنَّا الدَّیْنَ وَاَغْنِنا مِنَ الْفَقْرِ، اِنَّکَ عَلى کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ .

 

اى خدا تو بر اهل قبرها نشاط و شادمانى عطا کن؛ فقیران را بى نیاز گردان؛ خدایا گرسنگان را سیر گردان؛ برهنگان را لباس بپوشان؛ خدا بدهى برهکاران را ادا فرما؛ سوگواران را دل شاد ساز؛ خدایا هر غریبى را به وطن باز رسان؛ هر اسیرى را آزادى بخش؛ خدایا فسادگران در کار مسلمانان را اصلاح فرما؛ بیماران را شفا عنایت کن؛ اى خدا به غناى خود جلو فقر ما را ببند؛ بدى هاى ما را به خوبى صفات خودت تغییر ده؛ خدایا دیَن ما را ادا فرما و نادارى ما را به دارایى و بى نیازى بدل گردان که تو بر هر چیز توانایى.

 

رمضان

 

دوم: کارهایى که در شب هاى ماه رمضان باید به جا آورد؛ و آن چند چیز است:

 

  

 

1- افطار که مستحب است بعد از نماز, صورت گیرد; مگر آن که ضعف براو غلبه کرده باشد یا جمعى منتظر باشند.

 

2- با چیز پاکیزه و حلال و به دور از شبهات افطار نماید. و بهتر آن است که با خرماى حلال افطار کند تا ثواب نمازش چهارصد برابر گردد. اگر با خرما، آب، رطب، شیر، حلوا، نبات و با آب گرم، و یا هر کدام از این ها افطار کند، نیز خوب است.

 

3- هنگام افطار دعاهاى وارده در این باره را بخواند؛ از جمله آن که بگوید:

 

اللهم لک صمت و على رزقک افطرت و علیک توکلت(خدایا براى تو روزه گرفتم و با روزى تو افطار مى کنم و بر تو توکل دارم. تا خدا ثواب هر کسى را که در این روز روزه داشته است، به او عطا کند، و اگر دعاى اللهم رب النور العظیم را که سید و کفعمى روایت کرده اند بخواند، فضیلت بسیار یابد.

 

و روایت شده که حضرت امیر المومنین على (علیه السلام) هر گاه مى خواست افطار کند مى گفت:

 

بسم الله; اللهم لک صمنا و على رزقک افطرنا, فتقبل منا انک السمیع العلیم.

 

به نام خدا. خدایا براى تو روزه گرفتیم و به روزى تو افطار کردیم؛ پس از ما قبول کن، زیرا که تو شنواى دانایى.

 

4- هنگام لقمه اول بگوید:

 

بسم الله الرحمن الرحیم; یا واسع المغفرة اغفر لى

 

به نام خداوند بخشاینده مهربان؛ اى که آمرزش باو گسترده است, بیامرز مرا. تا خدا او را بیامرزد.

 

و در روایت آمده است که در آخر هر روز از روزهاى ماه رمضان، خدا هزار هزار کس را از آتش جهنم آزاد مى کند؛ پس از حق تعالى بخواه که تو را یکى از آن ها قرار دهد.

 

5-در وقت افطار سوره قدر بخواند.

 

6- در وقت افطار صدقه بدهد و سپس روزه داران را افطار دهد؛ اگر چه به چند دانه خرما یا شربتى آب باشد. و از حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) روایت شده کسى که روزه دارى را افطار دهد, مثل اجر آن روزه دار براى وى خواهد بود; بدون آن که چیزى از آن کم شود. و نیز از آنِ او خواهد بود ثواب کار نیکویى که به جا آورد آن افطار کرده که فرمود: مومنى که لقمه اى را در ماه رمضان به مومنى بدهد، حق تعالى براى او اجر کسى را مى نویسد که سى بندهء مومن آزاد کرده باشد و نیز از آن او است نزد حق تعالى یک دعاى پذیرفته شده.

 

7- در هر شب خواندن هزار مرتبه انا انزلناه آمده است.

 

8- اگر ممکن باشد در هر شب صد مرتبه حم دخان را بخواند.

 

9- در هر شب از ماه رمضان دعاى افتتاح بخواند.

 

10- در روایت آمده که هر کس در هر شب از ماه رمضان سوره انا فتحنا را در نماز مستحبى بخواند آن سال حفاظت مى گردد. و از اعمالى که مستحب است در شب هاى ماه رمضان به جا آورده شود، خواندن هزار رکعت نماز در سرتاسر این ماه است.

 

و این مطلب را عالمان بزرگ و فقیهان وارسته در کتاب هاى خود اشاره کرده و نوشته اند.

 

رمضان

 

سوم: کارهاى مربوط به سحرهاى ماه مبارک رمضان است. و آن چند کار است:

 

  1- سحرى خوردن, و سحرى را ترک نکند, اگر چه با یک دانه خرماى یا یک لیوان آب باشد. و بهترین سحرها سویق یعنى قاووت و خرما است. و در خبر آمده که حق تعالى و ملائکه صلوات مى فرستند بر کسانى که در سحرها استغفار مى کنند، و سحرى مى خورند.

 

2- سوره انا انزلناه در وقت سحرها بخواند، که هر کس این سوره را در وقت افطار کردن و سحر بخواند گویى ثواب کسى را دارد که در راه خدا در خون خود بغلتد.

 

3- بخواند دعاى شریفى را که از حضرت امام رضا(علیه السلام) نقل شده که فرموده اند: این دعایى است که حضرت امام محمد باقر(علیه السلام) در سحرهاى ماه رمضان (دعاى سحر) مى خواندند.




نوشته شده در تاریخ دوشنبه 90 مرداد 10 توسط داود مهدی خانی

روستای قمچقای در 45 کیلو‌متری شمال بیجار و در کنار رود قمچقای واقع شده ‌است. مردم قمچقای و دیگر روستاهای اطراف با زبان ترکی آذربایجانی تکلم می‌نمایند. کتیبه قمچقای شاهلار دره‌سی یا دره پادشاهان- چاههای قلعه قمچقای- پله‌های زیر زمینی در محوطه قلعه در مغرب روستای قمچقای دره‌ی مرتفعی قرار دارد که به دره‌ی آسیاب معروف است. کتیبه‌ی قمچقای در فاصله‌ی یک کیلومتری مغرب این روستا بر روی صخره‌ای به ارتفاع ده متری در دره‌ی آسیاب به خط هیراتیک (شبیه خط هیروگلیف) نوشته شده است. در فاصله‌ی 6 کیلو‌متری مغرب این کتیبه قلعه‌ی عظیمی قرار دارد که حائز اهمیت بسیار است. چنین به نظر می‌رسد که سازندگان اولیه این قلعه همان نویسندگان کتیبه‌ی قمچقای بوده‌اند. رودهایی که از اطراف بنا می‌گذرند، دره‌های عمیقی را به وجود آورده‌اند که ارتفاع برخی قسمتهای آن بیش از 200 متر می‌باشد. تنها راه ارتباطی قلعه با خارج، گذرگاه باریکی است که با دست ساخته شده‌است و یک نفر به دشواری می‌تواند از آن بگذرد. ‌از استحکام و موقعیت سوق‌الجیشی قلعه چنین بر می‌آید که جنگهای سختی در این منطقه در می‌گرفته است . وسعت قلعه که بالغ بر 5000 متر‌ مربع است با مخازن متعدد آب که در سنگ بریده شده و پناهگاه زیرزمینی آن که با عمق 41 پله در زیر قلعه بنا شده حاکی از وجود تمدن درخشانی در این منطقه بوده ‌است. در بین مردم منطقه، قلعه‌ی قمچقای به نام قلعه‌ی آیتوس مشهور است و حتی داستانها و افسانه‌هایی در مورد آیتوس سردار قلعه و جنگهایی که وی انجام داده و همچنین وضعیت داخل قلعه بر سر زبانهاست. تاکنون تحقیقات مهم باستانشناسی در مورد کتیبه و قلعه قمچقای صورت نگرفته است، اما برخی نظریه‌‌ها حاکی از آن است که خط سومریان در آغاز نیمه تصویری (هیراتیک) و شبیه کتیبه‌ی قمچقای بوده‌ است. مرحوم پروفسور زهتابی درباره خط سومریان می‌نویسد : «گر چه در بادی امر پیش از خط میخی الفبای دیگری نیز که شبیه خط هیروگلیف بوده، وجود داشته، لیکن عمر آن زیاد نبوده است. به عقیده‌ی دانشمندان تاریخ‌نگار خط میخی را سومریان بعد‌ها اختراع نموده‌اند». سومریان التصاقی زبان مردمان متمدنی بوده‌اند که از آسیای مرکزی به بین‌النهرین مهاجرت نموده‌اند. مرحوم پروفسور زهتابی در این مورد می‌نویسد: «سومریان و ایلامیان از طریق گذرگاه دربند به این منطقه (بین‌النهرین و شوش) در آمده و به هر روی از آذربایجان عبور کرده‌اند. در جریان گذر آنان از آذربایجان قبایل و طوایفی از ایشان در این ناحیه رحل اقامت افکنده و در نتیجه‌ی هم‌جوشی و آمیزش با اهالی محلی در طول قرنهای متمادی، اقوام گوتی و لولوبی را به وجود آورده‌اند» . اما راجع به کتیبه‌ی قمچقای که در مجله‌ی اثر در شماره‌های 15 و 16 که در زمستان سال 1367 ش. به چاپ رسیده، چنین آمده‌است: «با توجه به این حقیقت که قدمت کتیبه‌ی قمچقای از الواح سومری بیشتر است (هزاره‌ی چهارم ق. م) و با توجه به در نظر گرفتن این موضوع که اولین واضعان خط، سومریان بوده‌اند تصور می‌شود که قلعه و کتیبه‌ی قمچقای در اصل متعلق به سومریان بوده‌است» . محمود کردوانی نیز در سال 1356 ش. به بررسی قلعه و کتیبه‌ی قمچقای می‌پردازد که در مجله‌ی بنیاد فرهنگ ایران در سال 1356 چنین آمده ‌است: «وجود این تمدن آنهم در حدود هزاره‌ی چهارم ق.م باعث اعجاب و شگفتی است، اما موضوعی که بیش از همه چیز انسان را به تحسین وا می‌دارد، وجود کتیبه‌ی مکشوفه که با خط نیمه تصویری (هیراتیک) به دست اقوام و ساکنین این قلعه نوشته شده، گواه بر فرهنگ و تمدن مترقی این اقوام است». محمود کردوانی در مقاله‌ای دیگر تحت عنوان کتیبه‌ی قمچقای فرضیه‌ای نو در باره‌ی منشأ خط می‌نویسد: «گمان می‌رود کتیبه‌ی قمچقای یک متن مذهبی باشد، زیرا معنی «خدا»، «معبد»، «آب»، «رعد و برق» از برخی علائم آن به خوبی استنباط می‌گردد. بعید نیست کتیبه، شامل نام خدایانی باشد که ساکنان این منطقه می‌پرستیدند. رو به روی کتیبه در آن سوی دره‌ی آسیاب آثار یک دیوار سنگی نیز وجود دارد که گمان می‌رود، پرستشگاهی مربوط به همین زمان بوده باشد». در قلعه قمچقای کاوشهای فراوانی توسط افراد سود‌جو صورت گرفته؛ اگر کاوشهای علمی توسط باستانشناسان منصف در منطقه صورت گیرد؛ امکان دارد از قلعه‌ی قمچقای و زمین‌های اطراف آن مدارک و اسناد مهم و جالبی به دست آید. گفتنی است که در شهرستان بیجار ‌گروس ده‌ها تپه‌ی باستانی متعلق به هزاره‌های قبل از میلاد وجود دارد. اخیرا" حدود 100 شئی تاریخی توسط نیروی انتظامی بیجار در روستای چشمه منتش از چهار نفر قاچاقچی عتیقه کشف و ضبط شد که در میان آنها پیکره‌ی 3 پادشاه از جنس مفرغ دیده می‌شود که بر روی تاج یکی از آنها اشکال ماه و ستاره نمایان است. بیشتر این اشیاء متعلق به هزاره‌های قبل از میلاد است. متأسفانه بدون اینکه تحقیقاتی علمی و باستانشناسی بر روی آنها صورت گیرد، طبق معمول اشیاء مربوط به هخامنشیان عنوان شده است.




نوشته شده در تاریخ سه شنبه 90 مرداد 4 توسط داود مهدی خانی

پل قجور:این پل که روى رودخانه قزل‌اوزن نزدیک روستاى قجور از شهرستان بیجار و در مسیر جاده کاروان‌رو زنجان-بیجار واقع شده، در 50 کیلومترى شهر بیجار قرار دارد. طول پل با احتساب دو انتهاى آن 104 و حداکثر ارتفاع آن 12 و طول گذرگاه آن 5/6 متر است. این پل داراى چهار دهانه نسبتاً بزرگ با قوس‌هاى جناقى است و با استفاده از سنگ و ملات ساروج و آجر و گچ ساخته شده است. پل قجور داراى چشمه‌هاى کوچک‌ترى در دو طبقه است و در ساخت پایه‌هاى آن سنگ‌هاى حجارى شده به کار رفته است. در سال‌هاى اخیر، بر اثر شدت جریان آب رودخانه، همه چشمه‌هاى این پل به جز یکى خراب شده است. با توجه به نوع معمارى آن احتمالاً مربوط به دوره ایلخانى است.

 

برج اوج ‌گنبدخان: در فاصله 75 کیلومترى شمال غرب شهر بیجار، در روستایى به نام اوج گنبدخان برجى سنگى وجود دارد که به برج اوج گنبد معروف است. دلیل این که چرا برخى این گنبد را اوچ (سه) مى‌نامند، به طور دقیق مشخص نیست. ساختمان برج داراى پلان با دایره‌اى از سنگ و ساروج ساخته شده و سقف آن نیز با گنبد شلجمى از سنگ لاشه‌اى ساخته شده است. ابعاد داخلى برج 30/4 متر و ورودى آن 30/1 متر ارتفاع دارد. عرض دیواره‌هاى سنگى 90 سانتى‌متر و ارتفاع برج 6 متر است. از آنجا که این برج نیز در مسیر کاروان‌ها قرار داشت، به نظر مى‌رسد که به عنوان اقامتگاه بین‌راهى در عصر صفویه ساخته شده و مورد استفاده بود.

 

برج ینگى ارخ: این برج در روستایى به همین نام در 63 کیلومترى شمال شهر بیجار قرار دارد و داراى پلانى دایره‌شکل است. مدخل برج ینگى ارخ در ضلع جنوبى بنا و در کنار جاده‌اى در مسیر رودخانه قم چقای واقع است. این برج از سنگ لاشه، ملات و ساروج ساخته شده و احتمالاً یک اقامتگاه بین راهى بود که در دوره صفوى مورد استفاده مسافرین قرار مى‌گرفت این برج داراى گنبدى بود که تخریب شده، اما بقایاى کاربندى‌هاى گچى آن موجود است. بنا در مسیر جاده زنجان-آذربایجان-کردستان واقع است و نشان از رونق تجارى و اهمیت این منطقه دارد.

 

برج اشقون بابا: برج "اشقون بابا" نزدیک شهر حسن آباد یاسوکند شهرستان بیجار واقع شده است. این بنا که از سنگ و آجر ساخته شده، دارای محوطه ای دایره شکل است. این برج احتمالاً از اقامتگاه های ( کوخ) بین راهی بود. قدمت برج اشقون بابا را برخی به دوره ایلخانی نسبت داده اند؛ اما از آنجا که آثار و بقایای مرمت دوره صفوی روی آن مشخص است، به نظر می رسد در دوره صفوی ساخته شده باشد.

حمام حسن آباد

 در داخل شهر حسن آباد یاسوکند ، حمامی قدیمی وجود دارد که از لحاظ معماری حایز اهمیت است . این حمام دارای ورودی ،‌ هشتی ، حمام گرم و سرد ،‌تون ، خزینه ، اتاق تقسیم آب و ... است . تمام فضاها با روش طاق و تویزه و کاربندی و گنبد با سنگ لاشه ای مسقف شده که از ویژگی بارز بنا است . در این بنا ازملات آبی به خوبی استفاده شده است و نشان می دهد با وجود این که معمار حمام محلی بود ،‌از اصول معماری و طرح ها و عناصر مکمل آن آگاهی کامل داشت . این حمام احتمالا در دوره زندیه ساخته شده است .




نوشته شده در تاریخ سه شنبه 90 مرداد 4 توسط داود مهدی خانی

عکس تصاویری زیبا از یاسوکند




نوشته شده در تاریخ سه شنبه 90 مرداد 4 توسط داود مهدی خانی

یکی دیگر از کسانی که یاسوکند به وجود او افتخار می کند حاج فاضل کرمی شاعر نغز گو و زیبا سخن یاسوکندی است گیرایی و لطافت اشعار ایشان به حدی بود که همه اقشار از نوجوان گرفته تا پیر و کهن سالان در محضر ایشان جمع می شدند و از خواندن اشعار پر از پند و اندرز حاج فاضل کرمی استفاده می کردند ایشان علاوه بر زبان فارسی به زبان ترکی نیز اشعار زیبا یی از خود به یادگار گذاشته اند که فرزند ایشان در حال حاضر مشغول تدوین و بچاپ رساندن دیوان فاضل می باشند .

نمونه ای از شعر مرحوم حاج فاضل کرمی :

بشنو از قرآن چه نیکو دم زند

زخمه بر ساز دل آدم زند

گوش ویر آیات قرآنه که زیبا نغمه در

صوت قرآندور اورکلر سازینه چون زخمه دور

تا کند بیدارش از خواب گران

از قیامت گوید و احوال آن

دمبدم بیدار ایدر ال خواب قفلتدن سنی

همچنین آگاه ایدر حول قیامتدن سنی

با سکوتت نغمه قرآن شنو

آنچه می گوید به گوش جان شنو

بس سن ای انسان مصفا ایله قلبین پاک قیل

دقت ایت احکام قرآنی اشیت با جان ودل

فارسی اشعارین بوعنوان کلدی وقتی زهنیمه

ایلدی فاضل اونی ترکی دیلینده ترجمه

حکم عزت یا عذاب هر کس است

خود نمودار حساب هر کس است




نوشته شده در تاریخ سه شنبه 90 مرداد 4 توسط داود مهدی خانی

یکی دیگر از علمای نامی شهر می توان به شیخ محمد نبی شریعت اشاره نمود که سالیان دراز در محضر آیت الله میر عبدالوهاب قزوینی بهره گرفته و مدت هفت سال در حوزه علمیه اصفهان به تحصیل اشتغال داشته و از شخصیتهای علمی سالهای 1329 تا 1340 به شمار می آمد از این عالم دانشمند کتابی به زبان عربی با نام العجالعه در موضوع مباحث فلسفی در دست می باشد که در حوزه علمیه همدان نگهداری می شود .

 




نوشته شده در تاریخ دوشنبه 90 مرداد 3 توسط داود مهدی خانی

یکی از نگارگران برتر کشور عزیزمان استاد محمد باقر آقا میری است که در سال 1329 در یاسوکند و در محله بازار به دنیا آمد ایشان مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه هنرهای زیبای دانشگاه تهران دریافت نمود و همچنین موفق به گذراندن دوره فوق لیسانس از همان دانشکده گردید و ضمن ادامه تحصیل به دریافت مدرک دکترای هنرهای ایرانی اسلامی از شورای عالی فرهنگ و هنر کشور موفق شد .استاد در سال 67 برنده مدال طلای نمایشگاه جهانی هنر در الجزایر شد . آثار کم نظیر این هنرمند یاسوکندی تا کنون در بیش از ÷نجاه نمایشگاه داخلی و خارجی در معرض تماشا قرار گرفته است .شماری از آثار نگارگری این استاد نامی در موزه هنرهای معاصر تهران و در موزه شهدای تهران نگهداری می شود و تعدادی نیز به کشورهای کانادا و انگلستان برده شده است . از جمله آثار مکتوب استاد آقا میری دو کتاب به نامهای (هنر برای مقطع زیر هفت سال )و(خلاصه ای به نقش پهلوان و پهلوانی در نگارگری و تاریخ ایران ) می توان اشاره نمود .              ادامه دارد




نوشته شده در تاریخ شنبه 90 مرداد 1 توسط داود مهدی خانی

قالب وبلاگ