سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پل قجور:این پل که روى رودخانه قزل‌اوزن نزدیک روستاى قجور از شهرستان بیجار و در مسیر جاده کاروان‌رو زنجان-بیجار واقع شده، در 50 کیلومترى شهر بیجار قرار دارد. طول پل با احتساب دو انتهاى آن 104 و حداکثر ارتفاع آن 12 و طول گذرگاه آن 5/6 متر است. این پل داراى چهار دهانه نسبتاً بزرگ با قوس‌هاى جناقى است و با استفاده از سنگ و ملات ساروج و آجر و گچ ساخته شده است. پل قجور داراى چشمه‌هاى کوچک‌ترى در دو طبقه است و در ساخت پایه‌هاى آن سنگ‌هاى حجارى شده به کار رفته است. در سال‌هاى اخیر، بر اثر شدت جریان آب رودخانه، همه چشمه‌هاى این پل به جز یکى خراب شده است. با توجه به نوع معمارى آن احتمالاً مربوط به دوره ایلخانى است.

 

برج اوج ‌گنبدخان: در فاصله 75 کیلومترى شمال غرب شهر بیجار، در روستایى به نام اوج گنبدخان برجى سنگى وجود دارد که به برج اوج گنبد معروف است. دلیل این که چرا برخى این گنبد را اوچ (سه) مى‌نامند، به طور دقیق مشخص نیست. ساختمان برج داراى پلان با دایره‌اى از سنگ و ساروج ساخته شده و سقف آن نیز با گنبد شلجمى از سنگ لاشه‌اى ساخته شده است. ابعاد داخلى برج 30/4 متر و ورودى آن 30/1 متر ارتفاع دارد. عرض دیواره‌هاى سنگى 90 سانتى‌متر و ارتفاع برج 6 متر است. از آنجا که این برج نیز در مسیر کاروان‌ها قرار داشت، به نظر مى‌رسد که به عنوان اقامتگاه بین‌راهى در عصر صفویه ساخته شده و مورد استفاده بود.

 

برج ینگى ارخ: این برج در روستایى به همین نام در 63 کیلومترى شمال شهر بیجار قرار دارد و داراى پلانى دایره‌شکل است. مدخل برج ینگى ارخ در ضلع جنوبى بنا و در کنار جاده‌اى در مسیر رودخانه قم چقای واقع است. این برج از سنگ لاشه، ملات و ساروج ساخته شده و احتمالاً یک اقامتگاه بین راهى بود که در دوره صفوى مورد استفاده مسافرین قرار مى‌گرفت این برج داراى گنبدى بود که تخریب شده، اما بقایاى کاربندى‌هاى گچى آن موجود است. بنا در مسیر جاده زنجان-آذربایجان-کردستان واقع است و نشان از رونق تجارى و اهمیت این منطقه دارد.

 

برج اشقون بابا: برج "اشقون بابا" نزدیک شهر حسن آباد یاسوکند شهرستان بیجار واقع شده است. این بنا که از سنگ و آجر ساخته شده، دارای محوطه ای دایره شکل است. این برج احتمالاً از اقامتگاه های ( کوخ) بین راهی بود. قدمت برج اشقون بابا را برخی به دوره ایلخانی نسبت داده اند؛ اما از آنجا که آثار و بقایای مرمت دوره صفوی روی آن مشخص است، به نظر می رسد در دوره صفوی ساخته شده باشد.

حمام حسن آباد

 در داخل شهر حسن آباد یاسوکند ، حمامی قدیمی وجود دارد که از لحاظ معماری حایز اهمیت است . این حمام دارای ورودی ،‌ هشتی ، حمام گرم و سرد ،‌تون ، خزینه ، اتاق تقسیم آب و ... است . تمام فضاها با روش طاق و تویزه و کاربندی و گنبد با سنگ لاشه ای مسقف شده که از ویژگی بارز بنا است . در این بنا ازملات آبی به خوبی استفاده شده است و نشان می دهد با وجود این که معمار حمام محلی بود ،‌از اصول معماری و طرح ها و عناصر مکمل آن آگاهی کامل داشت . این حمام احتمالا در دوره زندیه ساخته شده است .




نوشته شده در تاریخ سه شنبه 90 مرداد 4 توسط داود مهدی خانی

قالب وبلاگ